Radīt nākotni pašiem
Amatas
novada pašvaldības apvienotās izglītības pārvaldes metodiķe Diāna Briede
Janvāra vidū darba
seminārā tikās Amatas novada izglītības iestāžu vadības komandas, lai kopīgi
meklētu veiksmīgākos risinājumus jaunā mācību satura, kas balstīts kompetenču
pieejā, ieviešanas uzsākšanai skolās no 2018. gada 1. septembra. Jo, šķiet, ka
šobrīd jautājumu ir daudz vairāk nekā atbilžu un pat ļoti līdzīgām skolām viena
un tā pati recepte īsti nederēs.
Klātesošos ar
uzmundrinošu runu sveica novada vadītāja Elita Eglīte, informējot par to, kas
novadā paveikts 2017. gadā un akcentējot novadā izvirzītās prioritātes jaunajam
gadam, aicinot izglītības iestādes savus darba plānus veidot saskaņā ar novada
attīstības tendencēm un Latvijas simtgadei veidoto pasākumu kopumu.
Izglītības pārvaldes
metodiķe Diāna Briede kolēģus aicināja padomāt par vienotu izpratni – kas tad
ir – kompetencēs balstīts mācību saturs un kāda tieši ir skolas vadības loma,
atbildība, instrumenti, lai nodrošinātu pārmaiņu ieviešanu iestādē? Tika
diskutēts par to, kāpēc pārmaiņas nepieciešamas, kāpēc ir jāstrādā citādāk nekā
līdz šim? Vai tāpēc, ka pasaule ir mainījusies? Vai tāpēc, ka padziļinājušās
mūsu zināšanas par to, kā notiek mācīšanās process, bet varbūt tāpēc, ka skolēni
ir mainījušies, kritiskāk uztver informāciju un grib darboties?
Tika runāts gan par
skolas vadītāju, gan skolotāju personīgo efektivitāti un profesionālo
meistarību, jo visas pārmaiņas jau pirmkārt sākas pašiem ar sevi. Kā svarīgu
nosacījumu skolu vadības komandām izvirzot skaidrojošā darba veikšanu skolēniem
un viņu ģimenēm, lai veicinātu sabiedrības izpratni par pārmaiņu procesa lietderīgumu,
jo galvenais, kas skolai būtu jāsniedz audzēkņiem - lai viņi iemācās dzīvot
pasaulē, kas nepārtraukti mainās, un nākotnē ir gatavi radīt līdz tam
nepieredzētu ekonomisko, politisko, sociālo un kultūras vidi. Lai prot skolā iegūtās
zināšanas pielietot dažādās dzīves situācijās.
Skolu vadības komandas
dalījās pieredzē, kas iestādē jau paveikts vai arī tiek plānots veikt tuvākajā
laikā, lai septembrī varētu veiksmīgi uzsākt kompetencēs balstīta mācību satura
ieviešanu, akcentējot mācīšanos caur audzināšanas procesu, mācīšanos darot, vēl
ciešāk sadarbojoties gan pašiem skolotājem, gan skolēniem.
Nākamā tikšanās reize
plānota skolēnu pavasara brīvdienās, kad tiks veidots pamats vienotu
pamatnosacījumu izstrādei izglītības procesa organizēšanai Amatas novada
izglītības iestādēs turpmākajiem trim gadiem, proti, līdz pilnīgai pārejai uz
kompetencēs balstītas mācību pieejas nodrošināšanu visās izglītības pakāpēs,
sākot no pirmsskolas līdz pat vidusskolai.
Jo labākais ko šobrīd
varam darīt – veidot nākotni paši, nevis gaidīt, kad kāds domās un pieņems lēmumus
mūsu vietā.